Miten eristää ja tuulettaa polviseinäiset ullakot

Onko ylimmässä kerroksessa vinot katot? Onko sinulla uudemmassa kodissasi bonushuone autotallin yläpuolella? Onko vinon katon alla pieniä 4-6′ seiniä, joissa on ovi varastotilaan?

Tällöin sinulla, ystäväni, on polviseiniä. Talossasi voi olla 2 kerrosta, tai se voi olla 3. Voit kutsua sitä Cape Codiksi, bungalowiksi, bonushuoneeksi tai joksikin muuksi monista eri nimistä.

Kaikkien noiden nimien yhteinen piirre on se, että kesä on ollut kuuma, ja kyseinen huone tai huoneet ovat olleet epämiellyttävän kuumia. Se ei kuitenkaan haittaa, koska ne ovat kylmiä muutaman kuukauden päästä. Ilmeisesti se ei ole OK, muuten et lukisi tätä.

Omistin Cape Cod -talon Cleveland Heightsissa (kuvassa yllä) urani alkuvaiheessa kodin suorituskyvyn asiantuntijana. Kuten sinäkin, ihmettelin, miten hemmetissä eristää se typerys. Olin onnekas, kun pääsin Ohiossa pienituloisen Home Weatherization Assistance Programin (HWAP) koulutukseen; he opettivat minulle paljon ja kysymyksiini vastattiin. Menetelmäni on muokattu heidän menetelmistään.

Sinulla on varmaan myös muutama kysymys:

a. Minne minun pitäisi laittaa eriste, kattoon vai seinään?

b. Joku sanoi, että minun pitäisi ilmatiivistää, mitä se tarkoittaa?

c. Toinen ystävä sanoi minulle, että minun pitää tuulettaa ullakko, miten teen sen ja mitä se tarkoittaa?

Ei hätää, kaikki selviää kyllä. Jos ei selviä, lue uudestaan… (vitsi!) Todellisuudessa luultavasti haukutte minua kommenteissa.

Et tarpeeksi höpötystä, jatka eteenpäin!

Aluksi opettelemme hiukan teoriaa talostasi ja polviseinistä.

Polviseinät vuotavat lämpöä (ainakin) kahdella tavalla:

1. Seinän läpi. Tämä on itsestäänselvyys, varsinkin jos niissä ei ole eristystä.

2. Lattiapalkin kautta. Polviseinäisen huoneen lattia on tyypillisesti yhteydessä ullakolle. Tämä tarkoittaa, että lämpö (erityisesti ilma) alla olevasta lattiasta virtaa suoraan ullakolle.

Tiedätkö mitä? Tämä on hämmentävää. Miten olisi kuva? Ne ovat ainakin tuhannen sanan arvoisia, eikö? Tämä kaavio näyttää siltä, miltä talosi näyttäisi sivulta, jos seinä kuorittaisiin pois. Tutki tätä hetki ja tutustu termeihin. Tarkista myös lämpövirrat. Lämpö nousee myös ullakon yläosaan, keskityn polviseiniin. Tämä kaavio on laadittu talvea varten, kesä toimii juuri päinvastoin.

On yllättävää, kuinka moni ullakko näyttää juuri tältä, ei tuuletusta tai eristystä lainkaan. Toisissa on muutama sentti eristettä jossain. Keskeinen liitoskohta on aivan polviseinien alapuolella lattiapalkin kohdalla. Nämä alueet ovat aiheuttaneet jopa 56% todellisista ilmavuodoista, jotka olemme korjanneet. Kyllä, se on yli 1/2 koko talon vuodoista. Jos teet vain yhden asian polviseinäisissä ullakoissa, tiivistä nuo reiät. (Maalaisjärjen paljastaminen, tuloksesi voivat vaihdella. Joissakin taloissa ilmavuodot paranevat vain vähän, kun näitä alueita tiivistetään.)

Nyt huomautus varsinaisen polviseinän eristysmateriaaleista. On yhtä monta tapaa tehdä se kuin on ihmisiä, jotka tekevät sen. Yksi parhaista menetelmistä on jäykkä vaahtomuovilevy, jonka saumat on tiivistetty polviseinän eristyksen päälle. Tämä ei ole kovin helppoa useimmissa vanhoissa taloissa, joiden parissa työskentelemme, koska luukut ja ullakot ovat liian pieniä, jotta jäykän vaahtomuovilevyn saisi läpi.

Me suosimme rei’itettyä versiota paikallisesti valmistetusta Solar Guard -heijastavaeristeestä, joka tunnetaan myös nimellä säteilysulku, jotta emme luo kaksinkertaista höyrysulkua. Näin saadaan R-arvoksi yhteensä R-17 (R-13 lasikuitu plus R-4 Solar Guardille)

Joskus vaihdamme Solar Guardin R-30-lasikuiturulliin, jolloin R-arvoksi saadaan yhteensä R-43. R-30 kaatuu, jos emme pidä sitä ylhäällä, ja lisäksi se on altis konvektiolle, joten peitämme sen house wrapilla, joka on ilmansulku, mutta ei höyrysulku.

Bonusjakso: Jos kokeilet tätä itse, ÄLÄ käytä muovia tai aiheutat vesiongelmia. Vaahtolevy, jos sitä ei ole tiivistetty hyvin voi myös aiheuttaa ongelmia. Talon kääre kuten Tyvek tai rei’itetty (pistorei’illä) säteilysulku ovat hyviä suojia lasikuidulle polviseinissä. Älä käytä tavallisia Home Depotissa ja Lowe’sissa myytäviä säteilysulkuja, ne eivät ole rei’itettyjä. Tärkeintä on, että minkä tahansa materiaalin käytätkin, sen on päästettävä vesihöyry läpi. (Käsittelen kaksinkertaisia höyrysulkuja tarkemmin toisessa postauksessa.)

Katsotaanpa kaaviokuvaa valmiista polviseinätyöstä Energy Smart Home Performance -julkaisusta.

Wow, siellä on paljon uutta tavaraa!

eristäminen & Ilmanpitäväksi tekeminen

a. Polviseinissä on R-13 lasikuiturullia (kutsutaan myös batteiksi), jotka on päällystetty niitatuilla heijastavilla eristeillä. Kutsun tätä ”peltifolioksi steroideilla”, koska sitä se on. Tämän materiaalin päätarkoitus on tiivistää lasikuitupatjat. Jos lasikuitulevyt ovat edes 1/4 tuuman päässä seinästä, niiden tehollinen R-arvo on 0, koska ilma virtaa niiden takana. Lasikuitu toimii huonosti myös silloin, kun ”pörröinen” puoli on näkyvissä, sillä se menettää jopa puolet R-arvostaan konvektion vuoksi. Tutustu tähän Oak Ridge National Laboratoryn tutkimukseen. Säteilysulku lisää myös hieman R-arvoa ja heijastaa 97 % siihen osuvasta säteilyenergiasta. Suurin osa ullakon lämmöstä kesällä on säteilyenergiaa, joten heijastavat eristeet sopivat tähän sovellukseen mielestäni hyvin.

b. Lattiapalkit on ilmatiivistetty polviseinien alapuolella. Miltähän tuo mahtaa näyttää? Tässä.

Valkoinen aine on vinyylipintaista lasikuitua, joka täyttää suurimman osan reiästä ja sen ympärillä on Fireblock-vaahtoeriste. Lisäbonuksena tämän polviseinän lattia vuoti myös, joten siinä on vaahtomuovirivi juuri lattiapalkin yläpuolella. Vähensimme ilmavuotoa lähes 50 % tässä Shaker Heightsissa sijaitsevassa talossa eristämättä seiniä.

c. Puhallettu eristys polviseinään ja ullakon yläosaan. Suosimme selluloosaa, mutta käytämme joskus myös lasikuitua. Suosittelen energiaministeriön ilmastovyöhyke-ehdotusta R-49:stä R-60:een. Itse asiassa, koska rinteisiin mahtuu niin vähän eristettä, annan joskus vaihtoehdon R-70 tai R-80, joka auttaa tasapainottamaan rinteisiin mahtuvan R-23:n enimmäismäärän. (Täydellinen paljastaminen, minulla on noin R-80 nykyisellä ullakollani, joten join Kool Aidin, mutta tunnen kaverin, joka tekee sen halvalla.)

Tuuletus

Kuten kaikessa elämässä, tarvitset ”sisään”-oven ja ”ulos”-oven. Vaikka talon pitäisi olla tiivis, ullakon pitäisi hengittää, jotta ylimääräinen lämpö ja kosteus pääsevät ulos talosta. Katso lisätietoja ilmanvaihtosivultamme.

Polviseinäisten ullakoiden tuulettaminen on haastavaa. Ihanteellisessa maailmassa asennamme räystäskourujen tuuletusaukot tuloaukoiksi, varmistamme, että rinteet voivat hengittää tuuletuspeltien avulla, ja poistamme ilman harjaventtiilin kautta. Vanhan koulukunnan kattotuuletusaukot (jotka näyttävät suorakulmioilta katolla) toimivat myös melko hyvin.

Joskus ei kuitenkaan ole kattoräystäitä. Sen sijaan asennamme harjakaton tuuletusaukot tuloilmanvaihdon aikaansaamiseksi.

Muina kertoina emme pääse ylimmälle ullakolle tai siellä ei ole tuuletusaukkoa, koska kaltevuus ulottuu huipulle asti. Näissä tapauksissa noudatamme yleensä HWAP-protokollaa ja pakkaamme ne tiiviisti eristeellä, koska emme voi olla varmoja siitä, että tuuletuspellit takaavat jatkuvan tuuletuksen sokeassa ontelossa. Tällöin käytän mielelläni myös sähköllä toimivia tuulettimia varmistaakseni, että polviseinäiset ullakot todella saavat jonkin verran ilmavirtaa, erityisesti kesällä, jolloin ullakoiden lämpötila voi nousta 150 asteeseen. Kattotuuletusaukot eivät sinällään kuljeta juurikaan ilmaa. (Rakennustiedeyhteisössä on erimielisyyttä kaikesta tässä kohdassa mainitusta. Rakennustiedeyhteisössä on kuitenkin paljon erimielisyyksiä.)

Se on siis perusopas siitä, miten eristää, ilmatiivistää ja tuulettaa polviseinäiset ullakot. Olen varma, että sinulla on lisää kysymyksiä, joten jätä kaikki kysymykset tai kommentit alle.

Janoat lisää yksityiskohtia?

Työskentelemme sähköisen kirjan parissa, jossa on paljon enemmän tietoa, mukaan lukien:

– Miten diagnosoida kotisi

– Tee-se-itse-ohjeita

– Täydelliset kuvaukset tästä menetelmästä ja toisesta menetelmästä polviseinien eristämiseen ja tuulettamiseen, jota kutsutaan ”redefine”.’

– Hinnoittelu sekä DIY-materiaaleille että urakoitsijavaihtoehdoille

Ilmoittaudu täällä saadaksesi tietää, milloin se käynnistyy, tavoitepäivämäärämme on 1. maaliskuuta!

Hyvä viesti, Nate. Viimeisimmässä Cape Codissa, jonka tein, leikkasimme polviseinät läpi ja ripustimme jäykkää vaahtomuovia parrujen alaosiin. Sitten kiipesimme ylemmälle ullakolle ja tiivistimme jokaisen ontelon ylhäältä päin. Kun tämä oli tehty, puhalsimme 15″ selluloosaa muuhun ullakkoon. Aikamoinen työ, mutta kodinomistajat huomasivat välittömät tulokset.
Mitä ajatuksia sinulla on siitä, että pitäisit kaiken eristyksen parrujen tasossa ja jättäisit polviseinät kokonaan pois, jolloin varastotilat muuttuisivat tehokkaasti ilmastoiduksi tilaksi?

Posted @ Friday, August 24, 2012 3:43 PM by Jeff Kochis [email protected]

Jeff, Menetelmäsi pitäisi toimia hyvin. Vaahtolevykeikka on pirun kova mutta tehokas reitti. Kudos for doing it! Oma huolenaiheeni on aina ilmanvaihto. Joe Lstiburek ei pidä tiheäpakkaisista katoista, mutta Ohio HWAP on tehnyt sitä 30 vuotta.
As mitä tulee polviseinien tekemiseen ilmastoiduksi tilaksi, kunhan saat ilmanvaihdon ja riittävän R-arvon vähintään R-49, sanon, että anna mennä. Teimme sen yhdessä talossa, mutta asiakas ei ollut niin tyytyväinen kuin olisin halunnut (tietysti hän oli hieman kovempi kuin useimmat asiakkaat.)

Posted @ Friday, August 24, 2012 5:28 PM by Nathaniel Adams [email protected]

Nautin artikkelista, mutta olisin eri mieltä (ja sanoit, että monet olisivat eri mieltä) tilan tehotuuletuksesta. Fysiikka johtaisi lähes aina siihen, että ilmastoidusta tilasta vedetään ilmaa (korkeapaine -> matalapaine)+ sähköä puhaltimen käyttämiseen. Georgiassa säännöstö ei enää salli sähkökäyttöisiä tuulettimia, paitsi jos ne toimivat aurinkoenergialla, ja se on yksinkertaisesti valmistajien hyödyksi, ei siksi, että se olisi järkevää. Hyvä artikkeli, pidin siitä.

Posted @ Wednesday, August 29, 2012 8:17 AM by Danny Orlando [email protected]

Kiitos kommentista, Danny! Olen kanssasi samaa mieltä tehopuhaltimista, tämä on ainoa poikkeukseni. 2 harjakattotuuletinta molemmin puolin polviseinäistä ullakkoa ilman muuta ilmanvaihtoa ei vain virtaa kovin hyvin. Kaikki ajatukset erilaisesta ratkaisusta ovat tervetulleita!

Posted @ Wednesday, August 29, 2012 9:06 AM by Nathaniel Adams [email protected]

Nate – hyvä artikkeli. Sikäli kuin powered vent-idea, jos sinulla on powered gable vent ja tarvittava tuloilman tuuletuspinta-ala, niin sinun pitäisi pystyä ”tasapainottamaan” ullakkotilaa eikä luoda alipainetta ilmastoituun tilaan – eikö?
Toinen kysymys, joka minulla on, on, mihin tarkalleen ottaen laitat Solarguardin – kipsilevyn ja eristeen väliin vai eristeen ulkopuolelle (polvitilan ullakolle päin)?

Posted @ Saturday, December 29, 2012 7:34 PM by Bob Y. [email protected]

Bob, olet oikeassa, asentaisin tuulettimen vain, jos on vastakkainen harjakattotuuletus, josta voi vetää tuloilmaa. Tarkoitus on saada ilma liikkumaan, kun räystäskourun tuuletusaukot ja vinon osan tuuletus eivät ole vaihtoehto. Ilman pientä apua 2 harjakattoluukkua polviseinäisen ullakon kummallakin puolella ei liikuta paljoa ilmaa.
Jos teemme hyvää työtä ilmatiivistyksessä (emme tietenkään koskaan ole täydellisiä), meidän ei pitäisi vetää paljon ilmaa talosta, vain vastakkaisesta harjakattoaukosta. Ehkä tämä tarvitsee toisen postauksen selittämään tarkemmin!
Aurinkosuoja menee ullakon puoleisen eristeen päälle. Näin ainakin puolet heijastavasta eristeestä voi tehdä tehtävänsä, koska se vaatii 1″ tai suuremman ilmaraon molemmin puolin ollakseen säteilysulku ja tarjotakseen jonkinlaisen R-arvon. (Kyllä, tiedän, että säteilysulun R-arvo on kiistanalainen.)
Olin juuri oppinut uuden menetelmän, jota kokeilemme laittamalla R-30 lasikuitua vaakasuoraan polviseiniin ja peittämällä sen housewrapilla. Siitä tulee aikanaan postaus.
Kiitos lukemisesta!

Posted @ Saturday, December 29, 2012 8:56 PM by Nate Adams [email protected]

Tämä on hienoa tietoa! Olen keskellä polviseinän eristämistä minun Cape, ja minä tapa, jolla se rakennettiin, on valtava reikä lattiassa aivan polviseinän osan alapuolella, jonka mitat ovat 15″ x 24″. Se on aivan ensimmäisen kerroksen kylpyhuoneen ja pesulan yläpuolella.
He myös jatkoivat välipohjaa ullakkotilaan muutaman metrin verran (kävelyn helpottamiseksi ehkä.)
Tässä tapauksessa pitääkö harkon olla suoraan polviseinän alla?
Kysymys kuuluukin, että jos tuon tämän reiän ilmastoidun tilan sisälle, niin oletan ettei sitä tarvitse tiivistää. Mutta, jos jätän sen ilmastoidun tilan ulkopuolelle, minun on tiivistettävä se.
Mitä pitäisi tehdä?

Posted @ Tuesday, February 12, 2013 7:46 AM by Alex Jones [email protected]

Alex, voit päättää, laitatko tuon 15″ x 24″ reiän lämpörajan sisä- vai ulkopuolelle. Kallistuisin sisäpuolelle, jotta voisit ajaa kanaviston sen läpi, koska toisessa kerroksessa ei tunnu koskaan olevan tarpeeksi ilmastoitua ilmaa.
Jos laitat sen lämpörajan sisäpuolelle, sinun täytyy tiivistää ja eristää se talon sisäpuolelle.
Varastolattian osalta voit ilmatiivistää sen alapuolella, mutta muista laittaa ensin eristettä lattian alle – se on eristettävä. Lisäksi jos varastolattiassa on halkeamia, ne on tiivistettävä vaahdolla tai saumausaineella.
Vai voit vetää muutaman lankun lattiasta ylös ja tiivistää suoraan polviseinän alapuolella, mikä lienee kokonaisuutena paras vaihtoehto. Toivottavasti tästä on apua! Onnea projektisi kanssa!

Posted @ Tuesday, February 12, 2013 9:23 AM by Nate Adams [email protected]

Nate, kiitos vastauksesta.
Tässä on vielä yksi ryppy. Tämä polviseinä kulkee koko talon pohjoissivun pituudelta.
Tiivistin palkit 2/3 siitä, mutta kun pääsin viimeiselle kolmannekselle, jossa vierashuone on, palkit alkavat kulkea seinän suuntaisesti.
IR-aseiden lämpötilat lattian tässä makuuhuoneessa ovat kylmiä, joten siellä on jonkin verran vuotoja.
Oletko törmännyt tähän aiemmin? Miten tähän voi puuttua?

Posted @ Friday, February 22, 2013 7:22 PM by Alex Jones [email protected]

Hi Alex! Jos IR-kamera näyttää kylmää kohtaa, sinulla on ilmavuoto. Se voi olla vain halkeama lattiapalkin ylä- ja alapuolella, jossa se koskettaa toisen kerroksen lattiaa ja ensimmäisen kerroksen kattoa. Jos sähkö- tai putkijohdot kulkevat palkin läpi, varmista, että nämä alueet on tiivistetty.
Tässä kohtaa puhallusluukut ovat käteviä. Jos haluat todella löytää vuodon, ainoa hyvä tapa on nostaa puhallusluukku ylös, kytkeä se päälle, etsiä vuoto ja tiivistää se. Omituiseen rakentamiseen ei ole oikotietä, voit vain sekoilla vaahdon ja tiivisteen kanssa.
Kuten ystäväni Allison Bailes sanoo, ilmatiivistyksessä on 3 sääntöä: 1. Tiivistä isot reiät. 2. Tiivistä keskikokoiset reiät. 3. Tiivistä pienet reiät. Seuraa näitä vaiheita yhdessä puhallusoven tai IR-kameran avulla. Tai saatat joutua palkkaamaan urakoitsijan viimeistelyä varten. Onnea!

Posted @ Saturday, February 23, 2013 9:24 PM by Nate Adams [email protected]

Hei Nate,
Ensinnäkin kiitos informatiivisesta artikkelista.
Olen miettinyt, jos sinulla voisi olla joitakin neuvoja minun tiettyyn talooni – erityisesti siihen, miten käsitellä pieniä onkaloita vinossa katossa.
Asun vanhemmassa talossa Chicagon alueella. Parrut ovat vain 2×4:ää, ja tällä hetkellä näissä onteloissa on lasikuitulevyjä ilman tuuletuslevyjä, joten ylemmän ja alemman ullakkotilan välillä ei ole käytännössä mitään tuuletusta. Alemmalla ullakolla ei ole tuuletusaukkoja, ja ylemmällä ullakolla on vain 3 pientä neliönmuotoista kattoaukkoa.
Olisin mielelläni parempi kuin R-13 tai R-15, jonka saan lasikuitulevyistä vinossa katossa. Ajattelin, että voisin ehkä tehdä hieman parempaa injektoidulla vaahtomuovieristeellä, mutta en ole varma, olisiko pieni R-arvon parannus kustannusten arvoinen. Ajattelin myös lisätä jäykkää vaahtomuovia kattopalkkien alapuolelle (ja siten alentaa kattokorkeutta sentin tai kaksi) R-arvon parantamiseksi, mutta se aiheuttaisi joitakin muita ongelmia sisätilojen kanssa, joita haluaisin mieluummin välttää.
Ja ilmanvaihdon osalta voisin lisätä näihin onteloihin ohjauslevyjä ja molempiin tiloihin ylimääräisiä tuuletusaukkoja ilmanvaihdon parantamiseksi, mutta se pienentäisi (jo ennestään alhaista) R-arvoa vinokattoja pitkin. Joten sen sijaan ajattelin levittää ruiskuvaahtoeristettä katon alapuolelle alemmalla ullakolla ja tiivistää tuon tilan kokonaan. Ylempään ullakkotilaan voisin ehkä lisätä tuuletusaukot ja harjaventtiilin.
Ja ylimääräisenä varoituksena ajattelin lisätä aurinkopaneelit katon eteläpuolelle, mikä estäisi auringon lämpöä osumasta noin 50 prosenttiin katosta, joka kattaa ylemmän ullakon. Joten siinä tapauksessa ehkä ylimääräinen tuuletus ylemmälle ullakolle ei olisi aivan yhtä hyödyllinen kuin se olisi muuten(?).
Onko ehdotuksia?
Kiitos,
Jeff

Posted @ Wednesday, March 13, 2013 2:33 PM by Jeff [email protected]

Olen etsinyt keinoja eristää ullakkoni paremmin. En tiennyt polviseinäeristyksestä. Kiitos. Varmasti aloitan eristämisen oikeastaan tänä kesänä. Pitää viileää ilmaa sisällä, ja sitten ollaan valmiita talvea varten. Kiitos.

Posted @ Thursday, April 18, 2013 8:43 PM by Alvin Payne [email protected]

Minulla on kysymys. Asun pohjoisessa mn:ssä. Taloni on rakennettu 50-luvulla ja siinä on polviseinät. Kun muutin sisään, sain kelpuuttaa piirikunnan viraston tulemaan ja eristämään ullakkotilani. He eristivät polviseinät ja lattiapalkit selluloosalla ja talokelmulla, joka piti selluloosan sisällä.
Siten siellä on nyt paljon eristettä ja se pysyy paljon lämpimämpänä talvella. Talvella tulee kuitenkin jääpatoja, koska polviseiniin menevä alapohja on tiivistetty. He siis tiivistivät kattorakenteen ja puhalsivat reilun metrin verran selluloosaa lattioille ja sivuseinien alueille. Sitten lisättiin kattotuuletusaukko jokaiseen polviseinän osaan.
Nyt lopuksi kysymykseeni (kysymyksiini), he jättivät jonkin verran lasikuitueristettä, joka näyttää siltä, että siinä on alumiinia katon puolella (kuten vyöruusujen alla). Pitäisikö minun ottaa se pois?
Seuraavasti, pitäisikö minun ottaa kaikki eristys pois, avata kattoluukku, lisätä kattoluukun tuuletusaukot ja laittaa eristys takaisin?
Alkaa tulla lämmin ulkona ja haluaisin viileämmän yläkerran tänä vuonna. Kaikki apu olisi erittäin tervetullutta.
Kiitos, Josh

Posted @ Sunday, May 12, 2013 11:01 AM by Josh [email protected]

Josh,
Kattojen vinoihin osiin ei mahdu tarpeeksi eristettä, joka vähentäisi olennaisesti jään padotusta. Oletko huomannut, jos katon keskimmäinen 1/3 sulaa ensimmäisenä pois? Jos näin on, vaahtomuovilevy katon kaltevaan osaan talon sisällä on paras tapa lisätä R-arvoa, sitten taas kipsilevy päälle.
On myös mahdollista, että polviseinien alapuolella ei ole tarpeeksi ilmatiivistystä ja ullakolle tulee paljon lämpöä lattioiden alapuolelta. Onko se hyvin tiivistetty?
Tämän sanottuani, capeissa on aina jonkin verran jäähileongelmia, ne ovat alttiimpia kuin muut talotyypit, joissa on täydet ullakot.
Lisätuuletus todennäköisesti auttaa, 2 kattotuuletusaukkoa per ullakko on hyvä alku. Kattokannen eristyksellä pitäisi olla rajallinen vaikutus, jos muusta ullakosta pidetään hyvää huolta. Kesällä se vähentää hieman lämmöntuottoa polviseinissä, mutta tarkista, ettei se aiheuta kondenssia kattoa vasten, jolloin se pitäisi poistaa.
Toivottavasti tuo auttaa hieman!

Posted @ Monday, May 13, 2013 12:51 PM by Nate Adams [email protected]

Nate, kiitos nopeasta vastauksesta. Olin ajatellut gable tuuletusaukot, mutta ongelma sen kanssa on, että taloni on tehdä kalkkikivi venier. Se näyttää olevan aitoa kiveä, joten en todellakaan halua leikata sitä ja mahdollisesti heikentää sitä. Aion kiivetä huomenna ullakon polviseiniin ja tarkistaa, että katto on auki, jotta saan paremman käsityksen siitä, mitä siellä ylhäällä tapahtuu. Olisi mukavaa, jos voisin ladata joitakin kuvia, jotta saisitte käsityksen siitä, mitä katson.
Se on kyllä saatava tehtyä pian täällä ennen kuin helteinen sää saapuu. Luulen, että pelkkä räystäskourujen avaaminen auttaa paljon. Kerron teille miten se menee.
Kiitos vielä kerran,
Josh

Posted @ Tuesday, May 14, 2013 1:49 PM by Josh [email protected]

Talo on paikka, jossa sinun pitäisi tuntea olosi mukavaksi, mutta myös terveeksi.

Posted @ Friday, June 07, 2013 4:28 AM by Vedinimas [email protected]

Nate,
Minulla on muutamia polviseiniä, joita haluaisin lihottaa. Ne ovat 2×4 rakennetta, seinässä kraftilla päällystetyt R-11 patolevyt, joissa paperi on kipsilevyä vasten ja polviseinän ullakolla muovinen höyrysulku. Jos sijoitan pystysuorat R-30-levyt ilman pintakäsittelyä nykyistä muovieristettä vasten, käytän rei’itettyä eristettä pitämään ne paikoillaan. Kuulostaako tämä siltä, että se toimii?

Posted @ Thursday, June 27, 2013 1:31 PM by mike [email protected]

Hei Nate,
Arvostan todella jaottelua info. täällä! Se auttaa valtavasti. Minulla on tosiaan polviseinäinen ullakko ja olen valmistautumassa uuden katon laittamiseen, jossa on toivottavasti tehokkaampi ilmanvaihto. Tällä hetkellä meillä on vain vähän tai ei ollenkaan kattorakenteita. Toimisiko yhdistelmä ”The Edge” reunaventtiili
http://www.airvent.com/professional/products/intake-theedge.shtml
asennettuna tekemään työn, jonka soffit tekisi & ja sitten katolle olisi asennettu harjaventtiili? Olen hieman epäröivä sen suhteen, miten reunaventtiili kestää. Onko kokemuksia?
Kiitos,
Alesia

Posted @ Friday, July 12, 2013 9:08 AM by Alesia [email protected]

Mike – kyllä, tuo toimii, tarvitaan paljon niittejä pitämään. Kokeile pinoaa levyt vaakasuoraan eikä pystysuoraan, olemme huomanneet sen toimivan aika hyvin.
Alesia – en ole vielä käyttänyt tuon tyyppistä soffiteventtiiliä, mutta kyllä sen pitäisi toimia aika hyvin. Ainoa huolenaiheeni on, että väistämättömät jääpadot, joita saatte, vaikka hyvin eristettynä ja ilmatiiviinä, saattavat vuotaa vettä hieman sisään. Yritä saada ne kourun alapuolelle muutaman tuuman, jotta kourut täynnä jäätä eivät valu suoraan niihin.

Posted @ Friday, July 12, 2013 9:27 PM by Nate Adams [email protected]

Nate hienoja ideoita… Minulla on 1950 vuoden 1950 cape cod täydellisenä, jossa on kuumia makuuhuoneita ja jääpatoja talvella. melkein yhtään mitään polviseinissä nyt. 2×4 kattoparrut..onko hyviä ideoita miten saisin lisää eristystä sinne ylös? 1800 sf ja yleensä 350 kuukaudessa lämmittää talvella (Pohjois-Minnesota). Polviseinän lämpimän veden lämpörekistereitä ei ole tiivistetty lainkaan. voisivatko nämä olla osa ongelmaa? Ehdottomasti aion tiivistää ilmavuodot ja mennä pystysuoraan 30 talon kääreellä…alumiini luultavasti

Posted @ Friday, July 12, 2013 9:42 PM by Nick [email protected]

Nick – 2×4 on todella kova. Siihen mahtuu vain R-15 puhallettu lasikuitu, korkeintaan. Joillakin vaahtomuoveilla saattaa päästä vähän korkeammalle. Paras ratkaisu on laittaa vaahtomuovilevy katon kaltevaan osaan ja kipsilevy sen päälle. Se on työlästä, mutta ainoa kunnollinen vaihtoehto.
Varmista, että kuumavesiputket on eristetty erittäin hyvin. Halpa putkikääre Lowe’s/Home Depotista, jossa sauma teipataan ja sitten haudataan puhalluseristeeseen, pitäisi toimia hyvin. Onnea!

Posted @ Friday, July 12, 2013 9:52 PM by Nate Adams [email protected]

Hei Nate,
Olen asentanut 1,5-kerroksiseen capeeni tuuletusaukkoja. Lämpötilaero kerroksesta toiseen on parantunut huomattavasti! Yläkerran makuuhuoneissa on edelleen kuumia kohtia ja säteilylämpöä, joka tulee polviseinien ja holvien läpi. Polviseinät on päällystetty R-13:lla ja holvit kaksinkertaistettu. Voinko silti käyttää Solar guardia estääkseni lisää lämpöä säteilemästä makuuhuoneisiin?

Posted @ Monday, July 15, 2013 6:54 PM by Roberto [email protected]

Roberto – jos lasikuitu on pörröinen puoli näkyy sisällä ullakolla, haluat peittää sen jollain. Tuote kuten Solar Guard tai jopa Tyvek toimii hyvin. Tiivistitkö polviseinien alapuolella? Kuumaa ilmaa pääsee lattian alle myös kesäisin. Onnea!

Posted @ Monday, July 15, 2013 7:03 PM by Nate Adams [email protected]

Kiitos nopeasta vastauksesta! Samalla kun vastasit, luin Akronin isosta historiallisesta talosta. Hienoa työtä! Täytyypä leikata lattian vanerilevyä polviseinää vasten tarkistaakseni. Tiedän, että levyn reunan alla räystään kohdalla on tiivis pakkaus, mutta se ei ehkä ole kokonaan alla ja ilmatiivis palopellillä. 48 räystäskourun 4 x 16 tuuletusaukkoa tehty, lisää ilmatiivistystä jäljellä! Voinko ajaa Tyvekiä tai solarguardia myös holvien yläpuolelle, jossa on läpiviennit, kuten kuvailit toisessa artikkelissa? Kiitos!

Posted @ Monday, July 15, 2013 7:13 PM by Roberto [email protected]

Nate, Vastasin aiemmin tällä sivustolla jokin aika sitten. Avasin alkukeväästä polviseinieni soffitit. Se on tehnyt valtavan eron lämpötilaan kotini toisessa kerroksessa. jopa eilen, kun lämpötila oli 90-luvulla, se oli mukava, ei täydellinen, mutta parempi kuin se oli viime vuonna (mikä on valtava ero). Kiitos avusta!
Josh

Posted @ Thursday, July 18, 2013 7:29 AM by Josh [email protected]

Tämä tieto on ollut minulle korvaamaton. Kiitos kaikille, jotka ovat osallistuneet.
Olemme parhaillaan lisäämässä talomme toiseen kerrokseen cape cod -tyylistä toista kerrosta ja olen hieman hämmentynyt täällä suositelluista materiaaleista, jotka on tarkoitettu lattiapalkkien välisen tilan tiivistämiseen ullakkotilasta. Kuulostaa siltä, että yksi vaihtoehto on 1) vaahtolevy, joka on tiivistetty ruiskuvaahdolla. Tarvitaanko tähän palosuojalevyä? Jos tiivistys ei ole täydellinen, jää kondenssivesi lattioiden väliin? Toinen vaihtoehto on 2) vinyylipintaiset levyt, jotka on tiivistetty ruiskuvaahdolla. Onko vinyyli siis hengittävä? Onko tähän muita vaihtoehtoja?
Myös kaikki on nyt auki ja saavutettavissa. Tuntuu, että haluan vain hullutella spray-vaahdolla polviseinien kohdalla, ja kaipaisin näkemystä siitä, mitkä alueet polviseinissä kannattaa jatkuvasti tiivistää. Toivottavasti tässä on järkeä.
Kiitos etukäteen kaikesta avusta, jota voit antaa!

Posted @ Thursday, July 18, 2013 11:48 AM by Nick T [email protected]

Josh – kiitos paljon, että kerroit minulle! On aina hyvä tietää, että teet jotain!
Nick – Joko vaahtomuovilevy tai vinyylipinnoitettu lasikuitu toimii. Vaahtolevy on paljon hankalampi leikata kokoon, lasikuitu on melko anteeksiantava, joten siksi käytämme sitä. Haluat kuitenkin ehdottomasti tiivistää reunat vaahtomuovilla, se on ilmatiiviyden pääasia. Kun ilmatiivistys on kunnossa, kondenssivesi ei ole niin suuri ongelma.
Polviseinien alapuolinen alue lattiapalkkien kohdalla on kriittinen liitoskohta, muista katsoa kaaviot. Myös alapohjalaatan tai seinän alareunan alla on usein vuotoja, muista tiivistää sekin kohta.
Onnea matkaan!
Good luck!

Posted @ Thursday, July 18, 2013 12:42 PM by Nate Adams [email protected]

Ymmärrän, aion etsiä vinyylitaustaisen eristeen…löytyykö sitä isoista laatikostotaloista?
Jos voisin kysyä joitakin jatkokysymyksiä…meillä tulee olemaan harjan tuuletus, jotkut soffit tuuletus (katso alla), baffles ja batts välillä 2×10 parrujen. Pitäisikö minun harkita jotain muuta käsittelyä (esim. säteily- tai ilmansulkua) parruille/katolle?
Meillä voi olla tuuletusrakenteet vain puoleen talon etuosasta, koska meillä on kuisti, joka päättyy toiseen puolikkaaseen. Kuistilla on mittava harjakattoventtiili, mutta epäilen, että se ei toimi yhtä hyvin kuin kattoventtiili. Kaavioiden perusteella näyttää siltä, että minun pitäisi harkita harjakattotuuletusta sivukattoihin ristikkäistuuletuksen luomiseksi polviseinän takana olevan alueen kautta. Jos teen niin, toimivatko kaikki nämä eri tuuletusmenetelmät yhdessä vai ristikkäin? Onko muita ideoita polviseinän takana olevan alueen tuulettamiseksi, kun kuisti estää harjatuuletuksen käytön?
Kiitos vielä kerran!

Posted @ Thursday, July 18, 2013 4:11 PM by NickT [email protected]

Nick – Ilmanvaihdon osalta kannattaa käsittääkseni pitäytyä jommassa kummassa tavassa. Etsi Joe Lstiburek ja ullakon tuuletus, hän on varmaan kirjoittanut siitä jotain.
Vinyylipintaista lasikuitua on vaikea löytää isoista laatikoista, kannattaa ehkä ostaa jotain heijastavaa eristettä tai housewrapia. Tunge lasikuitua lattian alle, jotta saat taustalevyn, laita pala ilmatiivistä materiaalia sitä vasten ja tiivistä reunat vaahdolla.
Katolla olevat säteilysuojat eivät tee sinulle paljonkaan hyvää, jos teet työsi hyvin polviseinäisellä ullakolla. Se voi olla järkevää lämpimässä ilmastossa, mutta ei Clevelandissa missä minä olen. Mitä ikinä teetkin, älä laita eristettä suoraan kattoa vasten, saatat aiheuttaa kondenssikohdan ja lahottaa kattokannen. Onnea!

Posted @ Thursday, July 18, 2013 10:07 PM by Nate Adams [email protected]

Paikallinen urakoitsija on antanut minulle kaksi vaihtoehtoa tilanteeseeni. 1,75 tuuman vaahto uuden katon alla (jonka tarvitsemme luultavasti pian anywaym sen 20 vuotta vanha) eristää ENTIRE kattokansi ja päätyseinät-tai vaahto sisällä ja redo kaikki kipsilevy, tiiviste takana polviseinät ja tehdä sellaisia asioita, joita ehdotat. Kumpi on paras vaihtoehto rahalle? Ei vielä hintoja, sanoo, että ne ovat hinnaltaan vertailukelpoisia, arviolta 5-6k. Hän toteaa, että molemmat olisivat hyviä ja puolittaisivat lämmityslaskuni. Ideoita? Kuinka paljon eroa olisi JUST tehdä polviseinän tiivistys/eristys taakse? Yritän perustella 6 laskua…uusi katto tai ”super hieno valmis yläkerta” ovat valintani toistaiseksi…PS Etsin RESNET-ammattilaisia, HERS-arvioijia…ei sellaisia ihmisiä 200 mailin säteellä minusta osavaltiossani…EI KUKAAN tee energiakatselmuksia…ei sähköyhtiöni, ei kukaan! Ajattelen, että minun pitäisi mennä takaisin kouluttautumaan ja täyttää tämä markkinarako, jos opin jotain!

Posted @ Friday, July 19, 2013 8:38 PM by Nick [email protected]

Hanki LVI-opas

Se on ilmainen! Tee uuden uunin, ilmastointilaitteen tai lämpöpumpun ostamisesta vähemmän stressaavaa.