Review: Oculus Rift S

Jeg plejede at elske virtual reality. Tilbage i 2015 rev hype-toget for VR ned ad skinnerne med fuld fart fremad, og jeg havde en første klasses plads. Jeg spændte et voluminøst, skramlet udviklerheadset på og fnisede som en skolepige. Jeg havde set demovideoerne, og jeg var begejstret for at træde ind i de virtuelle riger som en cyberpunk-superheltinde.

Jeg skreg, da den VR-hval svævede forbi i en demo for det første HTC Vive-headset. Jeg rakte ud for at røre ved den, og min mave kørte rundt, da jeg stirrede ned i havets dunkle dybder nedenunder. Jeg kastede op. Det var fantastisk.

Dengang håbede vi, at alt kunne forbedres med VR: spil, medicin, kunst, design, bevægelsessyge, det hele. Da Oculus Rift kom på hylderne i butikkerne, begyndte hype-toget at bremse op. Det manglede spil og praktiske anvendelser, det var uoverkommeligt dyrt og krævede en meget kraftig computer for at fungere. VR blev lanceret til et nichepublikum – uden for rækkevidde for alle andre end de mest hengivne evangelister.

Så hvor er vi i 2020? Er Oculus’ nyeste headset værd at overveje, eller har VR passeret sin bedste tid? Svaret er vanskeligt, og Oculus Rift S er kernen i det.

Skarpt og klart

Oculus har gjort nogle fremskridt siden 2018 med det telefonvenlige Oculus Go og det selvstændige Oculus Quest-headset – men ingen af dem kræver en pc for at kunne bruges. High-end, pc-baseret VR var ved at blive erstattet. Det var i hvert fald det, jeg troede. Jeg tog fejl.

Billedet kan indeholde: Beklædning, beklædning, hjelm og lys
Fotografi: Det første, du vil bemærke ved Oculus Rift S, er, at den er meget nemmere at sætte op end den originale Oculus. Der er ingen fyrtårnssensorer, der skal placeres; du skal bare sætte den i stikket, downloade softwaren og se nogle obligatoriske uddannelsesvideoer, som om du lige har fået et job i 7-Eleven. Afmærk et sikkert område (6,5 fod x 6,5 fod anbefales til oplevelser i rumskala, som du kan gå rundt i), så du ikke støder ind i noget, stik dine hænder ind i controller-tethers, lad være med at drikke direkte fra Slurpee-maskinen osv. Det tager længere tid at pakke det hele ud end at sætte det hele op. Når du tager headsettet på første gang, gennemgår du en orientering, hvor du får gennemgået de grundlæggende ting. Den er veltilrettelagt og forklarer kortfattet alt det, du skal vide.

Brugen af passthrough-kameraer på headsettet er en anden stor forbedring. I stedet for at vurdere, hvor dine forhindringer er i den virkelige verden (for at fortælle VR-headsettet, hvor dine grænser er), skal du bogstaveligt talt bare se på rummet omkring dig gennem headsettets kameraer. Det gør det nemt at ændre dine grænser, hvis du f.eks. ved et uheld bliver ved med at slå din hånd så hårdt mod et bord, at din negl bliver lilla. (Bare hypotetisk!) Det er også fantastisk, hvis du skal tage headsettet med et andet sted hen eller bare til et andet rum.

Når vejledningen forsvandt, befandt jeg mig i det velkendte Oculus Home-miljø. Det ligner lejligheden fra The Incredibles 2 – et Ikea-showroom med store, bjergvendte vinduer. Herfra kan du åbne dit spilbibliotek, købe nye spil eller udforske og tilpasse dit Home-rum.

Den skærmdørseffekt er heller ikke så stærk, som den plejer at være. (Hvis du ikke er bekendt med det, er skærmdørseffekten det, der sker, når du kommer meget tæt på en LCD-skærm, og du kan se mellemrummet mellem pixels – som hvis du står supertæt på et tv. Det er et problem i VR). Tingene er sandsynligvis meget tydeligere end sidste gang, du prøvede VR. Jeg havde ingen problemer med at læse teksten i den indbyggede webbrowser. Selv på et websted, der ikke er optimeret til VR, havde jeg ingen problemer med at læse 12-punkts skrifttyper. Det er en stor forbedring i forhold til det originale Rift.

Der er lidt mere end ekstra pixels på spil her. Den oprindelige Oculus Rift havde to skærme med 1.080 x 1.200 pixels inde i den med en opdateringshastighed på 90 Hz – en til hvert øje. Rift S bruger en enkelt skærm med en opløsning på 2.560 x 1.440 med en opdateringsfrekvens på 80 Hz.

På grund af den forbedrede skærm i Rift S er omgivelserne meget skarpere og klarere. Fine detaljer er lettere at opfatte, og lille tekst er ikke helt ulæselig, som den plejer at være. Opdateringsfrekvensen på Rift S er ganske vist lavere end på den originale Oculus Rift, men side om side kan jeg ikke spotte en forskel, selv ikke i oplevelser med høj opløsning. Med den rette pc-hardware er gameplayet flydende glat.

En skinnende højslette

Ved at trække Polyarcs prisbelønnede spil Moss op, følte jeg mig lige så imponeret som første gang, jeg oplevede den VR-hval, der svævede forbi mit hoved. Jeg kiggede ned i mus-eventyreren Quill’s verden og hjalp hende ved at flytte objekter og beskytte hende mod farlige fjender. Jeg havde spillet Moss før, på det originale Rift og et par andre VR-headsets, men den forbedrede pasform og finish på Rift S og den meget forbedrede interne skærm leverer den slags VR, som jeg håbede på for et halvt årti siden.

Oculus’ spilbutik er fyldt med spil og oplevelser af alle typer, og Rift S er også kompatibel med HTC’s online Viveport-butik og endda med Steam. Der er tusindvis af VR-spil at vælge imellem, og de er langt fra så hit-and-miss, som de plejer at være.

Hver gang jeg tidligere har anmeldt et VR-headset, er det kommet med en stor asterisk: Køb det kun, hvis du har masser af penge, masser af plads og masser af tid at slå ihjel. Men endelig er Rift-platformen modnet så meget, at jeg kan anbefale den uden forbehold. Det er et godt headset, og VR er på et bedre sted, end det nogensinde har været.

Rift S giver stadig en tethered oplevelse. Du vil være koblet til en pc hele tiden, mens du er i VR, så du skal udvikle en sjette sans for kablets placering, men Rift S er indbegrebet af, hvad en tethered VR-oplevelse bør være. Den er prissat som en spilkonsol til 400 dollars, så den er ikke uoverkommeligt dyr, og den leverer en næsten sømløs VR-oplevelse.

PC VR har nået et plateau. Forbedringer vil komme langsommere nu, men hverdagsoplevelsen er fantastisk.

Redaktørens note: Desværre er der på grund af Covid-19 mangel på Oculus Rift S-enheder, og de sælges for omkring 600 dollars hos nogle forhandlere. Vær venlig ikke at betale så meget for dette headset – uanset hvor godt det er. Det skulle komme tilbage på lager på et tidspunkt.