Album Review: Lil Wayne – „Funeral”

Lil Wayne trăiește atât la figurat, cât și la propriu, într-o altă stratosferă, și nimeni nu-mi poate spune contrariul. Într-un interviu fantastic la Revolt TV, Weezy a făcut obișnuitele sale proclamații dezorientate despre anumite aspecte ale industriei muzicale în timp ce fuma blunt după blunt timp de două ore la rând (adică nu știe cine este 21 Savage sau ce este TDE).

Și dacă asta nu este suficient pentru a dovedi punctul meu de vedere cu privire la existența lui existențială, atunci poate că Funeral o va face. Wayne reușește să scape cu succes de atenția constantă a presei care a precedat și a urmat Tha Carter V, un album care purta o aură sublimă chiar înainte de a fi lansat (din mai multe motive diferite, inclusiv probleme cu casa de discuri). Moștenirea lui Wheezy este practic construită pe mixtape-urile sale nepieritoare și pe seria clasică Carter, așa că așteptările aveau deja să fie astronomice. Albumul avea să strângă în cele din urmă recenzii mixte, mulți critici remarcând inegalitatea și lipsa de concentrare a proiectului.

Pentru a fi corect totuși, nu există multe albume Wayne care să urmeze o temă consistentă. Brandul său a fost întotdeauna despre a face rap, indiferent de costuri. Și asta este exact ceea ce face pe Funeral; un disc plin de scheme de rime mozaicate, versatilitate veșnică și imprevizibilitate non-stop.

Cum era de așteptat într-un album de 24 de melodii, nu toate ideile funcționează la efectul lor maxim. Există cântece pop fade care implică narațiuni goale de hater milenarist („Trust Nobody”, în care apare idiotul suprem, Adam Levine). Există unul sau două cazuri în care Wayne folosește un cântec cu unicul scop de a sublinia celebrități de succes („Bing James” și „Ball Hard”); un design care în cele din urmă nu duce nicăieri în marea schemă a lucrurilor.

Dar, în cea mai mare parte, legenda din New Orleans rămâne în buzunarul său, care de obicei se află undeva între Pământ și Nuptia 4. Își croiește drum printre sintetizatoare glaciale pe „Mamma Mia” și produce un spectacol de cuvinte pe „Mahogany”, produs de Mannie Fresh, o continuare neoficială a hitului gata de club „Uproar” („I’m out of my Kufi, abuzator de narcotice/Nu am ace, pentru că buzunarele mele se umflă/Your partners is poodles/Your bears’ is cubbs, your crocodiles’ toothless/Titty-fuck your baby mama, she breastfeed her child while I do it”).

Weezy are abilitatea înnăscută de a face să sune excitant cel mai lipsit de sens rahat. El este o entitate unică în această privință, deși artiști precum Young Thug au dus cu siguranță vulgaritățile șocante la extrem. Și, în timp ce Wayne este renumit pentru că a fost bunicul multor estetici moderne ale rap-ului, Funeral este doar un alt exemplu despre cât de mult mai bun decât contemporanii săi în a le executa.

Tânărul în vârstă de 37 de ani se adaugă la ilustrele sale moșteniri prin jocuri de cuvinte capricioase și alegeri de stil volatile. Piesa de titlu sugerează o schimbare de ton mult mai mare de data aceasta, Wayne rapsând cu vervă despre închiderea sicriului cuiva și împușcarea înmormântării („Welcome to the funeral/The choir’s singing musicals/Kumbaya, it’s beautiful/I bust in with that Uzi though”). Este calm, liniștit, dar așteaptă să iasă din carapacea lui în orice moment. Când intră sample-ul cu tentă gospel, apare haosul.

În mod surprinzător însă, Wayne se abține de la acest ton tulbure pentru cea mai mare parte a albumului. Reintră doar pe alocuri, în special pe la fel de chinuitoarele „Bastard (Satan’s Son)”, un portret al tribulațiilor familiale din trecut ale lui Wayne. Contextul personal și religios din acest cântec face ca ticăloșia voodoo a lui Robert Johnson să pară mai blândă.

Publicitate

Există și alte momente cu caracter puternic pe Funeral. „Dreams”, deși lipsit de profunzime, evocă fragmente interesante ale unei idei generale. Wayne se trezește de urgență dintr-o stupoare indusă de slăbit pentru a realiza, din fericire, că tendințele sale capitaliste sunt încă în vigoare. „Piano Trap” cuprinde unele dintre cele mai bune rime ale sale din 2009 încoace, iar „Sights and Silencers” acționează ca un interludiu formidabil pentru o aventură altfel zgomotoasă.

În mod ironic, aceasta este mai mult o „Renaștere” decât și-ar fi imaginat probabil Wayne. Nimeni nu se aștepta la un proiect atât de antrenant și atât de divers din punct de vedere stilistic. Singura persoană care probabil că s-a așteptat a fost Wayne, tipul care nu poate și nu vrea să se oprească din a sufla foc la microfon.