Recenze alba: Lil Wayne – „Funeral“

Lil Wayne obrazně i doslova žije v jiné stratosféře a nikdo mi nemůže tvrdit opak. Ve fantastickém rozhovoru pro Revolt TV Weezy pronesl své obvyklé zmatené proklamace o určitých aspektech hudebního průmyslu, zatímco dvě hodiny v kuse kouřil jeden blunt za druhým (tj. nevěděl, kdo je 21 Savage nebo co je TDE).

A pokud to nestačí jako důkaz mého tvrzení o jeho existenciální existenci, pak to možná dokáže pohřeb. Wayne úspěšně uniká z neustálé mediální pozornosti, která předcházela a následovala po Tha Carter V, albu, které neslo vznešenou auru ještě před vydáním (z mnoha různých důvodů, včetně problémů s vydavatelstvím). Wheezyho odkaz je v podstatě postaven na jeho nestárnoucích mix-tapech a klasické sérii Carter, takže očekávání už tak měla být astronomická. Album nakonec sklidilo smíšené recenze, přičemž mnoho kritiků poukazovalo na nevyrovnanost a nesoustředěnost projektu.

Na druhou stranu, abychom byli spravedliví, není mnoho Waynových alb, která by se držela konzistentního tématu. Jeho značka vždycky spočívala v tom, že rapuje jako o život, ať to stojí, co to stojí. A přesně to dělá i na Funeral; desce prošpikované mozaikovitými rýmy, věčnou všestranností a nepřetržitou nepředvídatelností.

Jak se dá očekávat na každém čtyřiadvacetipísňovém albu, ne každý nápad funguje naplno. Jsou tu nevýrazné popové písně zahrnující prázdné tisícileté haterské příběhy („Trust Nobody“, v níž vystupuje ultimátní blbec Adam Levine). Je tu jeden nebo dva případy, kdy Wayne použije píseň pouze za účelem zdůraznění úspěšných celebrit („Bing James“ a „Ball Hard“); záměr, který nakonec ve velkém měřítku nikam nevede.

Většinou se však neworleanská legenda drží ve své kapse, která obvykle spadá někam mezi Zemi a Nuptii 4. V tomto případě se však Wayne snaží o to, aby se na albu objevilo co nejvíc písní, které se mu líbí. V „Mamma Mia“ si proklestí cestu ledovými syntezátory a v Mannie Freshem produkované „Mahogany“, neoficiálním pokračování klubového bangeru „Uproar“ („I’m out of my Kufi.“), vytváří slovutnou podívanou, narcotic abuser/No needles, ‚cause my pockets ballooning/Your partners is poodles/Your bears‘ is cubsless/Titty-fuck your baby mama, she breastfeed her child while I do it“).

Weezy má vrozenou schopnost, aby i ty nejnesmyslnější sračky zněly vzrušujícím způsobem. V tomto ohledu je jedinečnou entitou, i když umělci jako Young Thug rozhodně dovedli šokující vulgarity do naprostého extrému. A i když je Wayne proslulý tím, že je dědečkem mnoha moderních rapových estetik, Funeral je jen dalším příkladem toho, o kolik je v jejich provedení lepší než jeho současníci.

Třiatřicetiletý Wayne ke svému slavnému odkazu přidává vrtkavou hru se slovy a těkavou volbu stylu. Titulní skladba tentokrát naznačuje mnohem větší změnu tónu, protože Wayne zlomyslně rapuje o zavírání něčí rakve a střílení na pohřbu („Welcome to the funeral/The choir’s singing musicals/Kumbaya, it’s beautiful/I bust in with that Uzi though“). Je klidný, vyrovnaný, ale čeká, že každou chvíli vyletí ze své ulity. Když do toho vstoupí gospelově laděný sampl, nastane chaos.

Překvapivě se však Wayne po většinu alba od tohoto pochmurného tónu zdržuje. Znovu se objevuje jen místy, zejména v neméně trýznivé skladbě „Bastard (Satan’s Son)“, která heltersky líčí Waynovy rodinné útrapy z minulosti. Díky osobnímu a náboženskému kontextu v této písni zní voodoo rošťárny Roberta Johnsona krotce.

Na Funeral jsou i další silné charakterové momenty. „Sny“ sice nemají velkou hloubku, ale vykouzlí zajímavé střípky obecné myšlenky. Wayne se naléhavě probouzí z opilosti způsobené hubnutím, aby si naštěstí uvědomil, že jeho kapitalistické sklony jsou stále v pořádku. „Piano Trap“ zahrnuje některé z jeho nejlepších rýmů od roku 2009 a „Sights and Silencers“ působí jako impozantní intermezzo jinak bouřlivého dobrodružství.

Ironicky řečeno, jedná se spíše o „Rebirth“, než by si Wayne asi představoval. Nikdo nečekal tak vzrušující a stylově rozmanitý projekt. Jediný, kdo to nejspíš čekal, byl Wayne, chlapík, který ne a ne přestat chrlit oheň do mikrofonu.