Recension av Ivo van Hoves West Side Story på Broadway

Efter att ha gått in i musikalisk teaterhistoria 1957, har West Side Story kommit tillbaka igen i en omgjord revival av den belgiske regissören Ivo van Hove, som är så fullspäckad med videofilmer från vägg till vägg och golv till tak att det är som en ny hybrid. Kalla det en Broadway-vidsical.

När du ändå håller på, kalla denna provocerande men blandade produktion på Broadway Theatre för vilt visceral, extremt grym och ibland frustrerande oenighet med sig själv.

Denna musikal – skapad av Jerome Robbins (koreografi och koncept), Leonard Bernstein (musik), Stephen Sondheim (text) och Arthur Laurents (bok) – är en musikal som praktiskt taget alla känner till, vilket gör den mogen för en ny version. Handlingen är densamma: De blodiga älsklingarna Tony och Maria – baserat på Romeo & Juliet – möter kärlek och krig på New York Citys elaka gator. Dessa omgivningar är elakare än någonsin. Punkarna från Sharks och Jets är tuffare, mer våldsamma och, i kostymer av An D’Huys, praktiskt taget utbytbara. Förmodligen är det ett val: de dödar inte varandra, de dödar sig själva.

Det är inte konstigt att ”I Feel Pretty” har kastats ut – det finns ingen plats i denna hårda ödemark för en flyktig fantasi. Den svävande ”Somewhere” finns kvar, men exakt var denna vision utspelar sig är oklart. Västra sidan av … Bronx? En skylt på Gerard Avenue antyder att de tomma gatorna, även om de är dystra, ger en skräckfilmsliknande känsla. Tidsstämplar som projiceras – 22.00, midnatt – ger upphov till skräck som i ”The Shining”.

När handlingen utspelar sig syns skådespelarna i och runt Jan Versweyvelds små, boxiga apotek, bröllopsaffär och sovrumsinredningar som är placerade på baksidan av scenen. De ses också i förstorad video som projiceras samtidigt på en skärm som tar upp hela teaterns bakre vägg. Videon, som är designad av Luke Halls, är så stor att man kan se en gängmedlems uppblossande näsborrar från de bästa platserna, om än inte från rymden. Var ska man titta? På videon? På skådespelarna? Det är som att se en drive-in-film inomhus, med människor som interagerar på en stor skärm.

Som ett resultat av detta går intimiteten förlorad, särskilt i den viktiga kärlekshistorien. Som tur är är Isaac Powell och Shereen Pimentel, som Tony och Maria, starka skådespelare och sångare och sätter ändå sin egen prägel på rollerna. Som rivaliserande gängledare tillför Dharon E. Jones och Amar Ramasa, ett kontroversiellt castingval på grund av hans inblandning i en #MeToo-skandal, nödvändig intensitet.

Van Hove (Network, The Damned) har blivit synonym med videoeffekter. Det är frestande att avfärda hans verktyg som en apparat som helt och hållet har hoppat över hajarna – och jetarna. Men inte riktigt. Videobilderna förvandlar den intrikat konstruerade, utstuderat texturerade ”Tonight” till en spännande flerskiktad höjdpunkt. Om bara all video fungerade så bra.

Det gör den inte. ”Gee, Officer Krupke”, ett fånigt nummer som tummar på näsan och förminskar auktoriteten på ett komiskt sätt, slåss med material som belyser polisbrutalitet. Under ”America”, som leds av Anita (Yesenia Ayala), distraherar ett montage av bilder på en trasig amerikansk flagga, stormiga puertoricanska stränder och så vidare från koreografin, en högoktanig blandning av balett och arga gatumoves av Anne Teresa De Keesmaeker.

Till och med dessa problem avslöjar 2020-visionen av West Side Story musikalens hållbarhet, djupet och skönheten i sångerna och det envisa och evigt gröna budskapet. När det gäller livets hårda realiteter är den här föreställningen mer lämpad att erbjuda en påminnelse än en förströelse.

(Foto: Jan Versweyveld)

Vad de andra kritikerna sa

”Ingen borde bli förvånad över att höra att Ivo van Hove har blåst upp West Side Story. Denna flitiga, experimentella regissör är trots allt hyllad för att ha tagit en konstnärlig detonator till heliga klassiker – av författare som Shakespeare, Molière, Miller och O’Neill – och låtit bitarna flyga. Men den sprängning som jag talar om i denna märkligt opåverkade omskapelse av en viktig musikal, som hade premiär i torsdags kväll på Broadway Theater, är av det slag som förknippas med fotografi, den process genom vilken en bild förstoras till överdimensionerade proportioner.”
Ben Brantley för New York Times

”Van Hoves West Side Story kommer troligen att dela upp beundrare av föreställningen i stridande läger. Men återupplivningen närmar sig föreställningen med det självförtroende som följer av vetskapen om att den inte behöver vara slutgiltig. Det kommer att finnas andra West Side Storys, inklusive Stephen Spielbergs film senare i år. Under tiden, om Broadway ska vara en plats där konstnärliga risker värderas, finns det en plats för detta.”
Adam Feldman för Time Out New York

”I den belgiska regissören Ivo van Hoves fingerlösa iscensättning finns en gigantisk videovägg bakom en mestadels sparsam scen, moderna kläder och en grymhet som inte skådats sedan musikalens premiär 1957, då Postens Richard Watts Jr. kallade den för berättelsen om ”det fula och fruktansvärda i ett krig på liv och död mellan pojkarna”. Med detta i åtanke är van Hoves viscerala version perfekt för 2020. Så länge barn fortfarande föds in i en ”usel” värld bör West Side Story inte vara en resa i minnet – den bör vara rå och verklig.”
Johnny Oleksinski för New York Post

”Det säger något om den suveräna kraften hos människor av kött och blod som porträtterar råa mänskliga känslor på scenen, utan filter från ett annat medium, att det mest känslomässigt förödande och visuellt fantastiska ögonblicket i den radikala nya återupplivningen av West Side Story på Broadway inträffar när de omfattande videoelementen tas bort. Det sker i coup de théâtre vid musikalens höjdpunkt, när ett skyfall fyller scenens enorma mörker medan en förkrossad ung kvinna vaggar sin döda älskares kropp. Liksom många stora experimentella försök att återskapa ett kanoniskt verk har regissören Ivo van Hoves kraftfullt ungdomliga tolkning av 1957 års klassiker både förluster och vinster, men det är de sistnämnda som man kommer att minnas.”
David Rooney för Hollywood Reporter

”West Side Story – med bok av Arthur Laurents, musik av Leonard Bernstein, text av Stephen Sondheim och koreografi av Jerome Robbins – har i den nya Broadway-revyn av den egensinnige belgiske regissören Ivo van Hove blivit överdrivet mörk och tappat bort några av sina rörliga delar. (Klarar du av att förlora ”I Feel Pretty”?) Men handlingen i denna älskade musikal är intakt: Vi ser fortfarande hur det dödliga etniska våldet från två rivaliserande gatugäng förstör Romeo och Julia-romansen mellan de odödliga unga älskande, Maria och Tony.”
Marilyn Stasio för Variety